Dear forists,
even though three of my four threads so far disappeared after the forum update (probably in a "black hole" 😉), I'm now daring to add another: with an arrangement of Camille Saint-Saëns' "Le cygne" from "Le carnaval des animaux “ – in two versions:
#1: without MIR: https://on.soundcloud.com/MPcQN
#2: with MIR: https://on.soundcloud.com/5U25r
In addition to the solo cello, my arrangement contains a piano (instead of two) and (in addition) a string orchestra.
I couldn't resist the temptation to add a little "Sugar Plum Fairy" to the already very "romantic" work; hence the string pizzicato.
The following settings were used:
- Violoncello Merged full VelXF sus (SYzd Solo Strings): Mix: Impulse Response “Great Rieger Organ / Synchron Stage Vienna – Wide”, 0% Wet
- „Tutti full range - Vel XF sus“ (SY „Duality Strings“): A-Room-Mix and B-Dark, both with Vol. 0, Impulse Response like the cello
- “Bösendorfer Imperial”: Mix: Condenser Vol. 0, Tube Vol. -8, Reverb and Pedal Noise -inf
For the MIR-free version #1 I added the following plug-ins to the audio mix:
- Cello: HOFA IQ-Reverb V2: AlgoVerb 1, Wet Mix 20%, +4 dB; EQ FabFilter Pro-Q 3: Increase the frequencies at 300 Hz and 4 kHz by 3 db each; M/S panner brainworx bx_control V2: Pan M 20 L, Pan S 10 L
- Strings: HOFA IQ-Reverb V2: AlgoVerb 1, Wet Mix 20%, 0 dB
- Piano: HOFA IQ-Reverb V2: AlgoVerb 1, Wet Mix 15%, 0 dB; M/S panner brainworx bx_control V2: Pan M 20 R, Pan S 10 R
MIR version #2 contains:
- Violoncello: EQ FabFilter Pro-Q 3: Increase the frequencies at 300 Hz and 4 kHz by 3 db each
- all instruments: MIR Pro 3D “Vienna Konzerthaus Neuer Saal”; Dry/Wet Ratio 40%; Global Dry/Wet Offset: -30%; main + secondary microphone
My room concept:
#1: Violoncello front left, piano front right, strings in second row
#2: Cello in front, piano in second row, strings in third row, all centered
Although MIR is a beautiful “playground”, I have to say that I like the sound of the MIR-free version better.
I tried out several MIR venues and finally decided on the room mentioned above because the plucked strings in particular sound relatively present there in my opinion.
Regardless, the „Duality Strings“ gave me the least amount of headaches because I could use them almost out of the box.
I had a hard time with the sound of the piano, which I imagine in this piece to be very smooth and delicate.
And even more so with that of the cello, which should sound both soft and intense, but above all authentic.
Compared to real recordings I know of – like this one...
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ZkyI8bwj_t4
... – I am still dissatisfied and would be happy - as always - to receive relevant ideas and suggestions from you.
Best regards
Jürgen
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ORIGINAL VERSION:
Werte Foristen,
auch wenn drei meiner bislang vier Threads nach dem Foren-Update verschwunden sind (vermutlich in einem „Schwarzen Loch“ 😉), wage ich nun einen weiteren: mit einem Arrangement von Camille Saint-Saëns' „Le cygne“ aus „Le carnaval des animaux“ – in zwei Fassungen:
#1: ohne MIR: https://on.soundcloud.com/MPcQN
#2: mit MIR: https://on.soundcloud.com/5U25r
Meine Bearbeitung enthält neben dem Solo-Cello ein Klavier (statt zwei) und (ergänzend) ein Streichorchester.
Ich konnte nämlich der Versuchung nicht widerstehen, dem ohnehin sehr „romantischen“ Werk noch ein wenig „Zuckerfee“ hinzuzugeben; daher das Streicher-Pizzicato.
Zum Einsatz kamen:
- Violoncello Merged full VelXF sus (SYzd Solo Strings): Mix: Impulse Response „Great Rieger Organ / Synchron Stage Vienna – Wide“, 0% Wet
- „Tutti full range - Vel XF sus“ (SY „Duality Strings“): A-Room-Mix und B-Dark, beide mit Vol. 0, Impulse Response wie beim Cello
- „Bösendorfer Imperial“: Mix: Condenser Vol. 0, Tube Vol. -8, Reverb und Pedal Noise -inf
Für die MIR-freie Fassung #1 habe ich im Audio-Mix folgende Plug-Ins hinzugefügt:
- Violoncello: HOFA IQ-Reverb V2: AlgoVerb 1, Wet Mix 20%, +4 dB; EQ FabFilter Pro-Q 3: Anhebung der Frequenzen bei 300 Hz und 4 kHz um je 3 db; M/S-Panner brainworx bx_control V2: Pan M 20 L, Pan S 10 L
- Streicher: HOFA IQ-Reverb V2: AlgoVerb 1, Wet Mix 20%, 0 dB
- Klavier: HOFA IQ-Reverb V2: AlgoVerb 1, Wet Mix 15%, 0 dB; M/S-Panner brainworx bx_control V2: Pan M 20 R, Pan S 10 R
Die MIR-Version #2 enthält:
- Violoncello: EQ FabFilter Pro-Q 3: Anhebung der Frequenzen bei 300 Hz und 4 kHz um je 3 db
- alle Instrumente: MIR Pro 3D „Vienna Konzerthaus Neuer Saal“; Dry/Wet Ratio 40%; Global Dry/Wet Offset: -30%; main + Secondary Microphone
Mein Raumkonzept:
#1: Violoncello vorne links, Klavier vorne rechts, Streicher in zweiter Reihe
#2: Violoncello vorne, Klavier in zweiter Reihe, Streicher in dritter Reihe, alle zentriert
Obwohl MIR eine wunderschöne „Spielwiese“ ist, muss ich sagen, dass mir die MIR-freie Version klanglich besser gefällt.
Ich habe mehrere MIR-Venues durchprobiert und mich schließlich für den oben genannten Raum entschieden, da dort insbesondere die gezupften Streicher in meiner Wahrnehmung relativ präsent klingen.
Ungeachtet dessen haben mir die „Duality Strings“ am wenigsten Kopfzerbrechen bereitet, da ich sie nahezu „out-of-the-box“ verwenden konnte.
Schwer getan habe ich mich mit dem Klang des Klaviers, den ich mir bei diesem Stück sehr geschmeidig und zart vorstelle.
Und viel mehr noch mit dem des Cellos, das gleichermaßen weich wie intensiv, vor allem aber authentisch klingen sollte.
Verglichen mit mir bekannten realen Aufnahmen – wie dieser hier ...
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ZkyI8bwj_t4
... – bin ich nach wie vor unzufrieden und würde mich – wie immer – über entsprechnde Ideen und Anregungen von Ihnen / euch freuen.
Beste Grüße
Jürgen
Best regards, Jürgen